Gewoon Speciaal: Lampje

Foto:

Steven is hoogbegaafd. Dat zie je niet meteen terug in z’n rekenwerk of z’n spellingopdrachten. Je merkt het vooral aan zijn manier van denken.

Vandaag loop ik met hem door de gang. We zijn op zoek naar een klein lampje, voor een project dat hij bedacht heeft.

Mijn klassieke leerkracht-denken wil hem dan in ieder geval het proces laten beschrijven. Zodat ik een tastbaar product heb, een resultaat, iets van een portfolio ofzo.

Dat komt echter nog niet van de grond. Maar, hij is hier in ieder geval graag. Op school. En ik doe hem nog steeds een beetje denken aan z’n vader, zegt hij, ‘maar iets chiller’.

Ja, Steven voelt zich thuis op onze school.

“We gaan even naar de conciërge, misschien heeft zij…”

“Ja die hebben vaak van dat soort voorwerpen.”

“Inderdaad. En anders kunnen we ook nog wel …”

“Nou, dit is een heel specifiek onderdeel.”

Ik merk dat m’n zinnen telkens onderbroken worden door Steven. Dat doet hij eigenlijk regelmatig en niet alleen bij mij. En het maakt hem ook wat onrustig, de conversatie met z’n leerkracht.

Onwillekeurig denk ik even aan z’n vorige school, waar hij zo gefrustreerd is geraakt. Misschien is hij er wel op afgerekend.

“Jij weet zeker allang wat ik zeggen wil hè, steeds?”

“Ja natuurlijk.”

Nóg zo’n kenmerk van hoogbegaafdheid. Snel en contextueel denken. Komt déze meester aan met z’n eenvoudige en vooral trage gedachtengang.

Eenmaal in de klas gaat Steven in vloeiend Engels (en soms Amerikaans of Australisch, want daar zit echt verschil tussen) in conversatie met z’n klasgenoot, van wie ik het vermoeden heb dat hij ook al zo’n complexe denker is. Over liminal spaces en backrooms. Gaat mijn pet te boven.

Het lampje hebben we vandaag nog niet.

Maar een lichtpuntje gelukkig wel.

 

Door Bart Heeling. Foto: Pixabay.


Bart Heeling is leerkracht op De Aventurijn Renn4, een school voor speciaal onderwijs. Hij geeft les aan kinderen met ernstige gedragsproblemen en/ of psychiatrische problematiek. Volgens Bart hebben mensen vaak nog een verkeerd beeld van het speciaal onderwijs. Hij deelt daarom zijn belevenissen in de column ‘Gewoon Speciaal’ en op LinkedIn. Eerder verscheen zijn bundel ‘Gewoon Speciaal’.