Gewoon Speciaal: Pet

Foto:

Mijn leerling komt deze ochtend binnen en heeft z’n pet op. Hij loopt rustig naar z’n plek en kijkt mij ondertussen met grote ogen aan. Je zou het zomaar kunnen vertalen als een uitdagende blik. In ieder geval is het communicatie, dus ik loop maar even naar hem toe en ga naast hem zitten.

“Goeiemorgen Robin, hoe gaat het? Mooie pet heb je op.”

Er ontstaat een klein lachje en ik zie z’n melkgebit. Hij mist een stuk of vier tanden.

“Ik kon vanochtend niet in de badkamer, want daar waren ze bezig, de bouwvakkers. Dus toen zei mama dat ik deze pet wel op kon doen.”

“Ja, je haar moet natuurlijk wel goed zitten hè. Laten we dan maar gauw aan het werk gaan. Mét de pet op.”

Robin gaat keihard aan het werk. En houdt zelfs nog tijd over voor zichzelf.

Gedrag is communicatie. Soms in een andere taal. Even afstemmen om te vertalen kan zoveel opleveren. We hebben allemaal een woordenboek; blader maar in je hart.

Door Bart Heeling. Foto: Pixabay.


Bart Heeling is leerkracht op De Aventurijn Renn4, een school voor speciaal onderwijs. Hij geeft les aan kinderen met ernstige gedragsproblemen en/ of psychiatrische problematiek. Volgens Bart hebben mensen vaak nog een verkeerd beeld van het speciaal onderwijs. Hij deelt daarom zijn belevenissen in de column ‘Gewoon Speciaal’ en op LinkedIn. Eerder verscheen zijn bundel ‘Gewoon Speciaal’.