Drenthe loopt achter bij registratie (land)bouwvoertuigen

Tractoren en kentekens in Drenthe.
Tractoren en kentekens in Drenthe.
Foto:

In de eerste acht maanden van dit jaar is nog maar 48% van alle Drentse landbouwvoertuigen, rijdende werktuigen en hun getrokken materieel geregistreerd. Dat blijkt uit de cijfers tot 1 september van de RDW. In heel Nederland is ook nog maar 42% van alle (land)bouwvoertuigen geregistreerd. Vooral de MMBS’en (werk- en wegenbouwvoertuigen en de bijzondere (land)bouwvoertuigen) blijven achter. Vanaf 1 januari 2022 moeten deze voertuigen geregistreerd zijn om nog op de weg te mogen.

De RDW roept eigenaren van deze voertuigen op om snel aan de registratie te beginnen. Alleen dit jaar kan dat online zonder keuring. “Voordat een eigenaar een voertuig kan registreren, moet hij of zij zelf een aantal gegevens verzamelen, zoals het chassisnummer, bouwjaar, merk, type en handelsbenaming”, zegt conversiemanager Rob van Dokkumburg. “Die zijn soms lastig te vinden. Verdiep je daarom alvast in de materie en ga op zoek naar de gevraagde gegevens. Heb je die eenmaal paraat, dan is de registratie zelf niet zo moeilijk.”

Boete en keuring

Om nog op de openbare weg te mogen rijden, moeten trekkers en MMBS’en vanaf 1 januari 2022 geregistreerd zijn. Dat kan nu op de website voor de RDW voor 18 euro. Zijn ze dat niet en komt de eigenaar toch op de openbare weg, dan riskeert hij een boete en zijn de voertuigen mogelijk niet verzekerd. Na 1 januari 2022 kan een trekker of MMBS alleen nog een kenteken krijgen met een keuring bij de RDW. De kosten daarvoor zijn minimaal 140 euro.

Vooral de zogeheten motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) lopen achter in de registratie. Een kwart van de eigenaren weet nog niet dat ze hun voertuig moeten registreren, blijkt uit onderzoek van de RDW. “We denken dat eigenaren zich niet realiseren dat hun voertuig een MMBS is en dus geregistreerd moet worden”, voegt Van Dokkumburg toe. Het gaat om een enorm diverse groep voertuigen die in de bouw, bij infraprojecten en in de logistiek gebruikt worden, zoals dumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers en heftrucks, maar ook toeristische wegtreintjes, rijdende winkels en teruggekeurde voertuigen. Ook grote landbouwvoertuigen als zelfrijdende oogstmachines zijn MMBS’en.

 

Bron: RDW. Foto: Jans Schulting.